Saturday, October 13, 2012

Apa beza surirumah dan suri bekerja dari rumah?



Salam hujung minggu buat semua suri hebat diluar sana. Tidak kira suri yang bekerja dari rumah atau suri rumah sepenuh masa.

Suri rumah sepenuh masa

Suri rumah sepenuh masa memberi tumpuan utama kepada keluarga semata-mata. Anak-anak, suami dan urusan rumah tangga. Jadi tiga keutamaan ini adalah tugasan yang menjadi keutamaan. Tidak melakukan apa-apa atau sebarang sumbangan kewangan kepada keluarga.

Suri bekerja dari rumah

Suri yang bekerja dari rumah adalah mereka yang menghasilkan pendapatan sama ada bekerja, mengusahakan bisnes, secara sambilan atau sepenuh masa. Peranan suri ini sama sama sibuknya dengan suri yang bekerja di luar rumah. Tugas yang dipikul adalah berganda dan memerlukan pengurusan masa yang baik.

Tanggapan masyarakat terhadap suri rumah

Bagi sesetengah pandangan, merasakan suri rumah adalah mereka yang tidak berpendidikan, terkongkong dan tidak memberi apa-apa sumbangan kepada masyarakat. Dunia hanyalah persekitaran keluarga dan anak-anak sahaja.

Tepis pandangan ini secara positif

Saya sudah mengenali dan menemui ramai suri rumah yang berpendidikan dan meletakkan jawatan sema-mata menumpukan kepada keluarga. Suri rumah kini semakin bijak, terbuka dan mempunyai pandangan yang lebih baik dalam menentukan hala tuju keluarga.

Ubah pandangan

Apabila kita memandang seseorang daripada pakaian yang biasa-biasa, kita tidak boleh memberi gambaran yang tepat. Kadangkala perwatakan bersahaja, tetapi mempunyai ilmu luar biasa. Kadangkala kehebatan pakaian luar biasa, tetapi apabila bercakap dan memberi pandangan, tidak apa-apa yang ada.


Mula langkah sekarang, www.janawangdirumah.com

No comments:

Post a Comment