Sunday, October 28, 2012

Bekerja dari rumah tanpa pembantu rumah-Tips wahm, sahm, soho


Teks : Masayu Ahmad

Kalau dengar super mak, super mama, atau super bibik, mana satu pilihan kalian. Hihi, tentulah semua cakap sudah biasa jadi super mak. Buka sahaja mata dah jadi super mak. Memandangkan ramai wanita kita adalah bekerja, tidak kira di rumah atau luar rumah, mahu atau tidak perlu juga jadi 'super'.

Berdasarkan pengalaman sendiri, ketika anak masuk tiga saya mula mengambil pembantu rumah, yang pertama Indonesia, ke dua Malaysia dan paling yang tahan lama Thailand. Akan tetapi dengan pelbagai warna warni kehidupan yang saya lalui bersama pembantu tersebut, selepas anak ke empat, saya tidak lagi menggunakan khidmat pembantu rumah.

Sementelah lagi selepas itu saya pula bergelar wah, sahm, soho. Apo ko namo pulak wahm, sahm, soho ni, jadi kalian cari sendiri.

Banyak penglaman manis, tunggang langggang, terbang, super tak super kalau tak ada pembantu rumah. Tetapi yang penting sekali bagaiman kita suami isteri bertoleransi.  Ada kejadian saya keluar untuk seminar 2 hari 1 malam. Ini paling lama saya tinggallah, saya boleh membayangkan keadaan di rumah macam mana, kerana semuanya seorang lelaki dewasa bersama tiga kanak-kanak riang. Ha,ha, boleh tak bayangkan selepas saya kembali ke rumah keadaan rumah permai dan indah (terbalikkan suasana ini).

Tetapi tak apa, sebab rasa lama tinggalkan walhal satu hari aje pun, kita rindui momen-momen bersama anak-anak dan suami, yang lain belakang kira.

Juga sangta berbeza persepsi, surirumah tradisional seperti mertua dan arwah emak.Juga suami tradisional seperti ayah.


Nah selepas bergelumang semula, tanpa bibik dan bekerja dari rumah, maka selepas kembali berhijrah ke  Kelantan, tu dia ehhh, saya perlu jadi  surirumha tradisional pada pandangan mata ayah dan mertua. Pada masa yang sama berwajah wahm, sahm, soho. Jadi macammana kekdahnya saya perlu bertukar 'super' dalam banyak kejadian.

Ada banyak ketika 'lembik' juga. Tetapi hanya kepada Alllah segala bantuan diminta dan sokongan 200 peratus suami yang tidak berbelah bahagi.

Alhamdulillah sekarang ini masih lagi boleh diurus dengan baik. Namun mertua masih tidak tahu dan saya tidak akan bagi tahu apa itu wahm, sahm, soho.

Jadi kalian yang masih berada di rumah sendiri, cuba pandang ke depan, nikmati dan hargai peluang yang ada. Jadikan hari-hari adalah hari kasih sayang.

Urus stress dengan super gembira

1. Rai diri sendiri dengan mengatakan pilihan ini adalah terbaik untuk diri kita. Ada banyak pro dan kontra mempunyai pembantu rumah antaranya kos sara hidup meningkat, tiada privasi dalam rumah, juga kebergantungan kita kepada orang lain.

2. Jadikan urus rumahtangga sebagai tanggungjawab bersama, agihan semula kerjasama dalam bentuk agihan tugasan untuk suami, isteri dan anak-anak.

3. Mula semula sesuaikan diri untuk tidka bergantung kepada orang lain, fokus urusan rumahtangga adalah mudah bukannya remeh temeh dan malas untuk selesaikan rutin sama setiap hari.

4. Jika jemu selang selikan aktiviti. Sentiasa susun jadual atau urusan rumahtangga mengikut kesukaan. Jika mahu tetapkan rutin yang sama terpulang kepada suri. Contohnya saya tidah meletakkan rutin menjemur kain pada awal pagi. Kadang-kadang jam tujuh pagi dan kadang-kadang pula jam 10 pagi.

5. Bagi suri yang bekerja dari rumah, rancang aktiviti kerja atau bisnes dan sesuaikan pula dengan keperluan rumah tangga. Contohnya seperti saya awal pagi adalah untuk menulis dan jam 10 hingga 4 untuk bisnes. Jam 4 dan ke atas untuk rumah tangga dan anak-anak. Sesuaikan aktiviti kerana bekerja atau bisnes dari rumah adalah fleksibel.


Ini buku pertama saya


Beli di sini


Ini pula ebook pertama masih berkisar panduan bekerja dari rumah khusus untuk wanita, lelaki pun boleh baca, boleh beli di sini www.janawangdirumah.com.




Ini pula pilihan pakej mula bisnes atau buku-buku yang sesuai jika kalian mahu dan mula merancang bekerja atau bisnes dari rumah

Pakej mula wahm, sahm, soho


Semenanjung: RM77.00+ RM10 pos (Jumlah RM87)
Sabah sarawak RM84 +RM15 (Jumlah RM99)
Bayar di sini: http://www.kedaibukuonline.biz/index.php/tempahan



No comments:

Post a Comment